Menü

When: Thu 19.06.2025, 13:00-17:00 & Fri 20.06.2025 13:00-16:00
Where: Salzufer 13–14, 10587 Berlin, 3. OG Performance Class ter Heijne

Registration for UdK students: Please complete this Gesture Mapping Lab - Registration Form. You will receive a confirmation from us when you have successfully registered.
Important: Registration and full participation on both days are mandatory.

Gesture Mapping Lab

(Deutsche Fassung unten)

Instructor: Tristan Wheeler
With support from: Anastasia Putsykina & Marcello Lussana (InKüLe)

This workshop introduces students to the creation of dynamic, body-movement-based interfaces for the real-time influence of sound and video. It is part of the Room to Expand Festival — a framework supporting performative and time-based collaborative interdisciplinary art projects at UdK.

Participants will explore how movement and orientation — from subtle shifts to full-body actions — can be mapped to digital media outputs in responsive and intentional ways. The workshop draws on mapping strategies observed in traditional instruments, as well as common signal processing techniques to inform the design of interactive digital systems. These principles will be approached through intuitive, hands-on exploration rather than formal theory.

Participants will learn to

  • Use free and open-source tools to prototype interactive systems with the sensors already embedded in Android or iOS phones.
  • Build basic interfaces that connect physical input (e.g. motion, position, orientation) to sound and video.
  • Learn strategies to create generative audio and video and/or incorporate interactive systems into their own projects.
  • Develop an intuitive understanding of different mapping strategies

Tools & Techniques
We will work primarily with TouchDesigner, using its visual programming environment (no coding necessary) to build interfaces and experiment with real-time mappings.

Technical Preparation Beforehand

  • Please bring your own laptop and smartphone for the workshop
  • Install Sensors2Osc for Android smartphone and/or ZigSim for iOS (iPhone)
  • Install TouchDesigner on your laptop

Contact us if you encounter technical issues
Important: If you think your own laptop might not be powerful enough for the workshop, please contact InKüLe Team: inkuele@intra.udk-berlin.de

Participation Info
This workshop is open to UdK students who have been part of the Room to Expand program or would like to take part.

Room to Expand Website: roomtoexpandfestival.wordpress.com

 


 

Wann: Do 19.06.2025, 13:00 – 17:00 & Fr 20.06.2025 13:00 - 16:00
Wo: Salzufer 13–14, 10587 Berlin, 3. OG Performance Class ter Heijne

Anmeldung für UdK-Studierende: Bitte fülle dieses Anmeldeformular Gesture Mapping Lab - Registration Form aus. Du erhältst eine Bestätigung von uns, sobald deine Anmeldung erfolgreich war.
Wichtig: Anmeldung und vollständige Teilnahme an beiden Tagen sind verpflichtend.

Leitung: Tristan Wheeler
Mit Unterstützung von: Anastasia Putsykina & Marcello Lussana (InKüLe)

Dieser Workshop führt Studierende in die Gestaltung dynamischer, auf Körperbewegung basierender Schnittstellen zur Echtzeitbeeinflussung von Klang und Video ein. Er ist Teil des Room to Expand Festivals – einem Rahmenprogramm zur Unterstützung performativer und zeitbasierter kollaborativer interdisziplinärer Kunstprojekte an der UdK.

Die Teilnehmenden erforschen, wie Bewegung und Ausrichtung – von subtilen Veränderungen bis hin zu großräumigen Körperaktionen – gezielt und reaktiv auf digitale Medienausgaben abgebildet werden können. Der Workshop greift auf Mapping-Strategien traditioneller Instrumente sowie auf gängige Signalverarbeitungstechniken zurück, um das Design interaktiver digitaler Systeme zu inspirieren. Diese Prinzipien werden durch intuitive, praktische Erkundung und nicht durch theoretischen Unterricht vermittelt.

Die Teilnehmenden lernen

  • Kostenlose Open-Source-Tools zu nutzen, um interaktive Systeme mit den bereits in Android- oder iOS-Smartphones integrierten Sensoren zu prototypisieren.
  • Einfache Schnittstellen zu erstellen, die physikalische Eingaben (z. B. Bewegung, Position, Ausrichtung) mit Klang und Video verknüpfen.
  • Strategien zur Erstellung generativer Audio- und Videoelemente zu entwickeln und/oder interaktive Systeme in eigene Projekte zu integrieren.
  • Ein intuitives Verständnis verschiedener Mapping-Strategien zu entwickeln.

Tools & Techniken
Wir arbeiten hauptsächlich mit TouchDesigner und nutzen dessen visuelle Programmierumgebung (keine Programmierkenntnisse erforderlich), um Schnittstellen zu gestalten und Echtzeit-Mappings zu erproben.

Technische Vorbereitung im Vorfeld

  • Bitte bring deinen eigenen Laptop und dein Smartphone mit zum Workshop.
  • Installiere Sensors2Osc für Android smartphone und/oder ZigSim für iOS (iPhone)
  • Installiere TouchDesigner auf deinem Laptop.


Kontaktiere uns bei technischen Problemen
Wichtig: Wenn du Zweifel hast, ob dein Laptop leistungsfähig genug für den Workshop ist, wende dich bitte an das InKüLe-Team: inkuele@intra.udk-berlin.de

Teilnahmeinfos
Der Workshop richtet sich an UdK-Studierende, die bereits Teil des Room to Expand-Programms waren oder daran teilnehmen möchten.
Room to Expand Website: roomtoexpandfestival.wordpress.com